Religionistický filmový klub

 

Religionistický filmový klub probíhá od roku 2009/10 pod záštitou Radka Chlupa, ze strany studentů se na jeho dramaturgii začal postupně podílet i Milan Kroulík, který se postupně stal hlavním dramaturgem klubu. V roce 2016 se k němu jako druhý hlavní dramaturg přidal Lukáš Senft.

Naším cílem je promítat filmy řešící náboženská témata způsobem, který není zjednodušující a pokud možno nevede k jednoznačným závěrům. Až na výjimky se vyhýbáme filmům devocionálním či jednostranně kritickým a zaměřujeme se na snímky, v nichž se náboženství ukazuje jako síla, která je mocná a důležitá, zároveň však ambivalentní a vyvolávající různé otázky. Při výběru se snažíme pokrývat co nejširší spektrum náboženských témat a oblastí. Upřednostňujeme přitom tituly, které nikdy nebyly v běžné české distribuci a u nichž lze očekávat, že je většina studentů nebude znát. Máte-li nápady na další filmy tohoto typu, neváhejte je sdělit Radku Chlupovi.

Promítání se během semestru koná vždy v pondělí od 19:15 v místnosti 131, ve zkouškovém období někdy začínáme dřív.

Program na LS 2016/17

(Plakáty k jednotlivým filmům s podrobnými popisky jsou ke stažení zde.)

27. 2.     Ztichlé duše  (Oвсянки), režie Alexej Fedorčenko, Rusko, 2010 (75 min.)

Staromládenecký spisovatel Aist, vypravěč filmu, se se svým šéfem vydává na cestu, aby mu pomohl vykonat pohřební ritu­ály za jeho zemřelou manželku dle údajných tradic ugrofinského ná­roda Merjů, který byl již před stovkami let asimilován mezi Rusy na území severový­chod­ně od Moskvy.

13. 3.     Farářův konec, režie Evald Schorm, ČSSR, 1968 (95 min.)

Kostelník z města je zpočátku vinou zvláštních okolností a bez vlastní iniciativy zaměněn za nového vesnického faráře, ale časem mu začne jeho nová role sedět, a tak se nebrání plnění své farářské funkce. „Falešný“ kněz je však ve svém společenském působení knězem natolik správným, že leží v žaludku místnímu ateistickému učiteli.

27. 3.     The Sons of Torum, režie Lennart Meri, Estonsko, 1989 (59 min.)

Film zachycuje náboženský život lidí z národu Chantů, žijících v západní části sibiřských lesů u
řeky Agan, a zaznamenává jejich rituály: vše, co z přírody vezmou, musí jí poctivě navrátit.

10. 4.     Festival (축제), režie Im Kwon-Taek, Korea, 1996 (106 min.)

Známý spisovatel se vrací na venkov, aby spolu s rodinou pohřbil svou matku. Celý tento proces zahrnuje velké množství rituálů, během jejich příprav dojde ke střetům vyvolaným starými a nevyřešenými konflikty, a to jak mezi jednotlivými členy rodiny, tak i v nitru spisovatele samotného.

24. 4.    Lucifer Rising, režie Kenneth Anger, USA, 1972 (29 minut)

Film od legendárního filmaře amerického undergroundu Kennetha Angera. Surrealistická vize zobrazuje rituál připravující nástup nového věku, jak jej předpověděl mág Alesteir Crowley.

Jajouka, Something Good Comes to You, režie Eric a Marc Hurtado, Francie, 2012 (59 min.)

Film na pomezí dokumentu a fikce zachycuje rituály plodnosti a setkání s božskými figurami, surovost i poetičnost přírody.

15.  5.    Katolíci (Catholics), režie Jack Gold, Velká Británie, 1973 (80 min.) – výjimečně ve 217

Americký kněz (Martin Sheen) je vyslán na odlehlý irský ostrov. Místní mniši odmítají přijmout změny 2. vatikánského koncilu – tvrdošíjně slouží mši v latině a zády k lidem. Nehodlají narušit „mystérium a tradici“, zároveň ale nesmějí porušit slib poslušnosti. Mladý vyslanec Říma přilétá na ostrov a začíná vyjednávat.

29.  5.    Průvodce (Okuribito), režie Jódžiró Takita, Japonsko, 2008 (130 min) – začátek od 18:30, výjimečně ve 217

Mladý violoncellista se po rozpadu orchestru vrací do rodného města a hledá novou práci. Více méně omylem ji nachází ve firmě, která se zabývá rituální přípravou nebožtíků na poslední rozloučení. Navzdory prvotnímu odporu sebe i svých blízkých zjistí, že má pro tuto činnost talent a dokáže ji provozovat se stejnou elegancí jako hru na violoncello.

12. 6.     Prince of Darkness, režie John Carpenter, USA, 1987 (102 min.) – výjimečně ve 217

Ve starém kostele uprostřed Los Angeles objeví kněz Loomis podivnou nádobu obsahující zelenou tekutinu. K prozkoumání přizve profesora Biracka a jeho vědecký tým. Skupina religionistů a teoretických fyziků rozluští starodávný text a zároveň se jim podaří přijímat data, která vysílá stále netrpělivější tekutina.

26. 6.     Green Snake (青蛇), režie Tsui Hark, Hongkong, 1993 (99 min.)

Dva hadí duchové se pomocí esoterických technik naučí proměňovat se do lidské podoby. Takové překračování hranic se však nelíbí jednomu extremistickému buddhistickému mnichovi, který se snaží jednotlivé druhy tvorů držet tam, kam si myslí, že patří. Duchové v ženských tělech se ovšem nehodlají jen tak vzdát.

Program na ZS 2016/17

(Plakáty k jednotlivým filmům s podrobnými popisky jsou ke stažení zde.)

7. 11.    The Wicker Man, režie R. Hardy, Velká Británie, 1973 (100 min.)

Kultovní pohanský thriller, jehož znalost by měla být pro každého religionistu sa­mo­zřejmostí. Upjatý křesťanský policejní inspektor Howie se vydá na skotský ostrov Summerisle pátrat po zmizelé holčičce. Ostrov je však obýván pohany praktikujícími staré rituály, a pátrání proto brzy vezme nečekaný spád.

21. 11.  Cábala Caníbal, režie Daniel V. Villamediana, Španělsko, 2015 (64 min.)

Španěl Daniel Villamediana, který pochází z krajů slavných kabbalistů, ve svém doku­mentu kombinuje žánr osobního deníku s vizuální esejistikou. Vlastní rodinou historii objevuje právě skrze dějiny kabbaly.

předfilm: Aleph, režie Wallace Berman, USA, 1966 (8 min.)

5. 12.    Santa Sangre (Svatá krev), režie Alejandro Jodorowsky, Mexiko, 1989, (123 min.)

Mladý muž jménem Fénix sedí zavřený v blázinci. Jeho matka byla kacířskou kněžkou z chrámu novodobé světice, otec byl neurvalý vrhač nožů z cirkusu. Jeho divocí rodiče zavraždili jeden druhého a on od dětství musel žít se vzpomínkou na jejich krvavou rvačku. Nyní Fénix utíká z ústavu a začíná vraždit podle příkazů své mrtvé matky...

9. 1.      Tělo a prostor v rituáluzačátek v 19:00

From Unfinished Tales of Jerusalem, režie Arunas Matelis, Litva, 1996 (26 min.)

Film zachycuje starou tradici, která se zachovala v jedné – zpola zatopené – vesnici v li­tevské oblasti Žemaitsko. Křesťanský kostel se o Velikonoční noci proměňuje v prostor pro inscenaci lidového divadla.

Son of God, režie Khavn De La Cruz, Michael Noer, Dánsko, Filipíny, 2010 (70 min.)

Filipínský šaman s poruchou růstu, který o sobě tvrdí, že je boží syn, nasbíral řadu horlivých následovníků. „Trpasličí léčitel“ totiž uzdravuje nemocná, rakovinou napadená těla věřících.

23.  1.   Generation P, režie Victor Ginzburg, Rusko, 2011 (112 min.) – začátek v 19:00

Film je adaptací postmoderního románu Viktora Pelevina. Propojuje urban fantasy, thriller a satiru. Mísí reálie Ruska devadesátých let s mýty o Ištar, které se prolamují do prostředí reklamních korporací. Vícepodlažní parkoviště je Babylonskou věží, televize funguje jako oltář k obětinám, nejvyšší management provádí staré rituály.

6.  2.     Amar Akbar Anthony, režie Manmohan Desai, Indie, 1977 (185 min.) – začátek v 17:45

Příběh tří bratrů, kteří shodou okolností vyrůstají každý v jiném náboženském vyznání. Jejich životy se postupně propojují, a i když hrdinové zpočátku nevědí, že jsou pokrevně spřízněni, jsou nuceni spolupracovat, aby porazili zloducha, který způsobil rozpad rodiny.

Program na LS 2015/16

(Plakáty k jednotlivým filmům s podrobnými popisky jsou ke stažení zde.)

22. 2.    Il villagio di cartone (Vesnice z kartonu), režie Ermanno Olmi, Itálie, 2011 (87 min.) – začátek až ve 20:00

Po odsvěcení kostela začíná starý kněz ztrácet smysl života. Jedné noci se však do prázdné budovy schovají vy¬strašení uprchlíci. Kněz je tak postaven před situaci, ve které se musí rozhodnout, jak bude chápat své křes¬ťanské poslaní ve vztahu ke státní moci.

7. 3.    Wise Blood, režie John Huston, USA, 1979 (108 min.)

Počátek 50. let. Do svého domova v Georgii se vrací Hazel Motes. Za sebou má válku a puritánskou výchovu svého otce, sektářského kazatele. Raněn náboji i fanatismem se rozhodne skoncovat s náboženstvím, které stále přežívá v okolí jeho rodiště. Zakládá „Církev Pravdy bez Krista“.

21. 3.    Kāle and Kāle  (Kale a Kale), režie Stephanie Spray, Nepál, 2007 (50 min.)

Autorský dokumentární snímek Kāle and Kāle sleduje vztah strýce a synovce z nepálské kasty gaine, které spojuje stejné jméno i povolání potulných muzikantů.

So Heddan, So Hoddan (Jak zde, jak jinde), režie Anjali Monteiro a K.P. Jayasankar, Indie, 2011, (52 min.)

Tématem dokumentu So Heddan, So Hoddan je role sufijské poezie v každodenních životech hudebníků z kmene pastýřů.

4. 4.    The Devil Rides Out, režie Terence Fisher, Velká Británie, 1968 (95 min.)

Začínají 30. léta a jižní Anglii ovládá černá magie. Duc de Richleau (Christopher Lee) se svým pomocníkem pátrají po příčinách podivného chování syna jejich přítele. Celý dům totiž pomaloval podivnými symboly a pentagramy. Zjišťují, že se stal zasvěcencem ďáblova kultu. Zachraňují tedy jeho i dalšího mladého přívržence. Během záchrany ale naruší okultní slavnost, během níž se zjevil samotný Bafomet. Vůdce sekty je jim v patách…

18. 4.    Mnich, režie Maw Naing Aung, Barma/Česká republika, 2014 (93 min.)

Mladý mnich Zawana žije v malém vesnickém klášteře v Barmě. Každý den je rozpolcen mezi disciplínou a vzruchem okolního světa (ať už dívkami nebo iPodem). Když představený kláštera onemocní, hrozí zánik celé komunity. Zawana tak během svého vstupu do dospělosti řeší dilema: zůstat věrný mnišství, nebo odjet do města k dívce, s níž si dopisuje?

2.  5.    Corpo Celeste, režie Alice Rohrwacher, Itálie, 2011 (100 min.)

Třináctiletá Marta se se svou matkou a sestrami přestěhuje ze Švýcarska do jižní Itálie. Aby se do nového prostředí lépe integrovala, zapíše ji matka na kurz přípravy na biřmování. Její dětská zvídavost se však s formálním prostředím italského katolictví ukáže být jako zcela nekompatibilní. Marta se ale nevzdává a snaží se svou spirituální cestu hledat vlastními prostředky.

23. 5.    Guelwaar, režie Ousmane Sembene, Senegal, 1992 (115 min.) – začátek již v 18:30

Příběh začíná smrtí politického aktivisty (jehož jméno se dá překládat jako „Vznešený“). Hádky vzplanou již na počátku: mrtvé tělo není k nalezení. A co hůř, tento křesťanský řečník byl kvůli byrokratické chybě možná pohřben na muslimském hřbitově. Režisér používá detektivní zápletku jako nástroj ke zkoumání politických a ekonomických problémů.

6. 6.    Ajami, režie Skandar Kopti a Jaron Šani, Israel, 2009 (124 min.) – začátek již v 18:30

Mimořádně realitická sonda do života obyvatel Adžami, chudé čtvrti Tel Avivu–Jaffy, v níž vedle sebe žijí muslimové, arabští křesťané a židé. Film ve stylu antické tragédie neukazuje na ničí vinu ani nenabízí řešení, ale nechává nás lépe porozumět provázanosti omylů, předsudků a bezdůvodné nenávisti, jimiž si lidé v Adžami navzdory svým dobře míněným motivacím ničí své životy.

20. 6.    The Sunchaser (Jít za sluncem), režie Michael Cimino, USA, 1996 (122 min.)  – začátek již v 18:30

Losangelský lékař má vyšetřit mladého vraha z kmene Navahů, který trpí nevyléčitelnou nemocí. Ten ovšem bohatého lékaře unese a spolu se vydají na cestu krajinou Spojených států s cílem dorazit k bájné hoře Naatsisʼáán.

Program na ZS 2015/16

(Plakáty k jednotlivým filmům s podrobnými popisky jsou ke stažení zde.)

2. 11.    The Wicker Man, režie R. Hardy, Velká Británie, 1973 (100 min.)

Kultovní pohanský thriller, jehož znalost by měla být pro každého religionistu samozřejmostí. Upjatý křesťanský policejní inspektor Howie se vydá na skotský ostrov Summerisle pátrat po zmizelé holčičce. Ostrov je však obýván pohany praktikujícími staré rituály, a pátrání proto brzy vezme nečekaný spád.

Předfilm: Rite, režie Alicia Conway, USA, 2008 (9 min.)

16. 11.    Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti, režie Maya Deren, USA, 1985 (50 min.)

Dokumentární průvodce haitským náboženstvím, studie pohybu a posedlosti.

Šílení mistři (Les Maitres fous), režie Jean Rouch, Francie, 1956 (36 min.)

Znepokojivý portrét nigerijského náboženského hnutí Hauka, jehož členové byli při svých rituálech posedáváni duchy evropských kolonialistů.

30. 11.    The Devils, režie Ken Russell, Velká Británie, 1971 (108 min.)

Film na motivy skutečných událostí v roce 1634, kdy byl v Loudonu kněz Grandier v in-kvi-zičním procesu obviněn ze spolčení s ďáblem a vyvolání kolektivní posedlosti u jeptišek v místním klášteře. Brutální, ale přitom vizuálně strhující podívaná, jež svou intenzitou dalece překračuje běžné meze a kterou lze pouze milovat, nebo nenávidět.

14  12.    I Walked With a Zombie, režie Jacques Tourneur, USA, 1943 (69 min.)

Mladá zdravotní sestra přijede na jeden z Karibských ostrovů, aby se starala o manželku majitele plantáží. Již cestou za prací však začíná zjišťovat, že svět, do kterého se od-vážila, má své záhady, tajemství a pravidla.

4.  1.    Ghosts and Numbers, režie Alan Klima, Thajsko, 2009, (67 min.)

Dokument byl vytvořen krátce po devastující finanční krizi devadesátých let, kdy se zvýšil počet duchů v krizí zasažených společnostech. Film zkoumá experimentální formou nečekaná setkání světa duchů, světa čísel a globálního kapitalismu.

18.  1.    Possession, režie Andrzej Żuławski, Francie/Německo, 1981 (124 min.) – začátek v 18:00, výjimečně v místnosti 217

Manželská dvojice prochází krizí ve vztahu, která dosahuje nečekaných rozměrů. Extrémně agresivní formou se tvůrci filmu snaží do diváků přenést pocit posedlosti, šílení, či ontologické nejistoty. Další vrstvy inscenaci dodává katolická symbolika, černý humor i opresivní nálada Západního Berlína.

Natpwe, le festin des esprits, režie Tiane Doan na Champassak & Jean Dubrel, Francie/Barma, 2013, 31 min.

Dějiny barmského rituálu posedlosti a vy-tržení Nat Pwe jsou vystopovatelné až do jedenáctého století. Experimentální doku-ment se zaměřuje na vizuální složky této společenské události a na energii i sílu pří-tomnou mezi lidmi.

1. 2.    Matka Joanna od aniołów, režie Jerzy Kawalerowicz, Polsko, 1961 (105 min.)

Psychologicko-teologické drama volně inspirované skutečnými událostmi ve francouzském Loudunu roku 1634. Otec Suryn je vyslán jako exorcista do kláštera, v němž došlo k hromadnému posednutí všech jeptišek zlými duchy.  Jeho předchůdce neuspěl a byl upálen. Bude otec Suryn úspěšnější?

Předfilm: Zkušenost exorcisty, režie Jan Rendl, Česká republika, 2011 (17 min.)

Film je monologem P. Vojtěcha Kodeta, líčícího svoji zkušenost s dušemi uchvácenými zlou mocí.
Film uvede jeho režisér Jan Rendl.

Program na LS 2014/15

(Plakáty k jednotlivým filmům s podrobnými popisky jsou ke stažení zde.)

23. 2.    Legenda z Vilna, režie Z. Turkow, Polsko, 1924/33 (58 min.)

Dva přátelé sobě zaslíbí své ještě nenarozené potomstvo. Osud ale jejich rodiny rozdělí a děti o sobě nevědí. Vlivem osudu se však po mnoha letech opět setkají, ale než se mohou vzít, musí překonat různé překážky.

16. 3.    Kuroneko, režie K. Šindó, Japonsko, 1968 (99 min.)

Poté, co během války vojáci znásilnili a zabili jednu venkovanku s její snachou, vrátí se tato dvoji-ce v podobě zlých kočičích duchů. Ve svých původních podobách lákají vojáky do svého bydliště a tam je zabíjejí. Pro zkrocení kočičích démonů se vládce začne shánět po statečném vojákovi.

30. 3.    Tanec duchů, režie K. McMullen, Velká Británie, 1983 (100 min.)

Příběh sleduje peripetie dvou dívek ve fragmentovaných, postindustriálních prostorech. Nejedná se však o tradičně narativní dílo, ale spíše o báseň hravým způsobem reflektující existenci duchů v postmoderním světě.

13. 4.    Milostná žena Tchangské dynastie, režie E. Ling F.-C., Hong Kong, 1984 (102 min.)

Taoistická kněžka a básnířka žije v až zvrhlém bohatství a je obklopena muži, kteří ji zavalují penězi, touží po ní a zároveň ji chtějí vlastnit. Svobodomyslná vzdělankyně se jednoho dne setká s potul-ným bojovníkem, s nímž naváže milostný vztah. Avšak dovršení jejích představ o životě je jí opakovaně znemožňováno.

27. 4.    Poručík, režie A. Ferrara, USA, 1992 (93 min.)

Poručík žije ve světě plném násilí a neřesti. Sám není ničím výjimečný, jen je možná o něco zkaženější než lidé kolem. Když zrovna svými nehoráznými způsoby nevyšetřuje kruté vraždy, konzumuje drogy, sází peníze (které nemá) nebo obtěžuje cizí lidi. Jednoho dne se však octne tváří v tvář takové nemorálnosti, že před ním vyvstane pro něj do té doby nepředstavitelná možnost – možnost učinit rozhodnutí.

11.  5.    Nang nak, režie N. Nimibutr, Thajsko, 1999 (100 min.)

Po manželově nuceném odchodu do války se žena na thajském venkově stará o to, co zbylo. Muž je však zraněn, a než se vyléčí, jeho žena porodí potomka. Po radostném návratu však muž začne zjišťovat, že jeho rodina nejspíš není ze světa lidí.

25.  5.    Řeka jménem Titás, režie R. Ghatak, Indie, 1973 (159 min.) – začátek v 18:15, výjimečně ve 217

Podél břehu bengálské řeky Titas žijí komunity nízkokastovních rybářů. Jejich životy jsou neoddělitelně spjaty s vodním tokem a řídí se svébytnými pravidly. Příběh se odehrává prostřednictvím několika jedinců, jejichž životní toky jsou neúprosně spojeny.

8.  6.    Vykladač osudu, režie X. Tong, Čína, 2010 (157 min.) – začátek v 18:15

Na okraji čínské společnosti se pohybují lidé, kterým nebylo umožněno zapojit se do ekonomického zázraku kapitalizující se Číny. Jeden z těch, kteří se pohybují mezi odpadem civilizace a přetvařují jej v podmínky pro svůj život, je Li Baicheng. Obživu si zajišťuje předpovídáním budoucnosti a poskytováním různých malých rituálních úkonů.

22. 6.    Oranžové léto, režie M. H. Rosenmüller, SRN, 2011 (120 min.) – začátek v 19:00

 

Komedie ze života německých stoupenců Osha. Autobiografický příběh scénáristky Ursuly Gruber a jejího bratra, kteří vyrůstali v Oshově komunitě nedaleko Mnichova a ve filmu zachycují své vzpomínky z dětství.

 

Program na ZS 2014/15

(Plakáty k jednotlivým filmům s podrobnými popisky jsou ke stažení zde.)

20. 10.    The Wicker Man, režie R. Hardy, Velká Británie, 1973 (100 min.)

Kultovní pohanský thriller, jehož znalost by měla být pro každého religionistu samozřejmostí. Upjatý křesťanský policejní inspektor Howie se vydá na skotský ostrov Summerisle pátrat po zmizelé holčičce. Ostrov je však obýván pohany praktikujícími staré rituály, a pátrání proto brzy vezme nečekaný spád.

3. 11.    Nuerové, režie H. Harris & R. Gardner, Sudán/USA, 1971 (73 min.)

Označení Nuerové pochází od sousedících Dinků, Šilluků a Arabů, nikoli od nich samých. Jejich životy se točí především kolem dobytčích stád. Jednání, rituály, vyprávění, hry i dny se proto řídí jinými pravidly a rytmy, než na jaké jsme zvyklí my.

24. 11.    Ve dvou myslích, režie M. Kaul, Indie, 1973 (82 min.)

Osamělý duch se zamiluje do mladé nevěsty. Jejím ženichem je kupec, který hned po svatbě odjede do jiného města za obchodem, a duch tak využije možnosti být se svou milovanou a vezme na sebe ženichovu podobu.

8.  12.    Adamova jablka, režie A. T. Jensen, Dánsko, 2005 (94 min.)

Dánská černá komedie na motivy Knihy Jóbovy. Neonacista Adam je odsouzen k prospěšným pracím na faře, kterou vede nezdolně optimistický farář Ivan. Cynický Adam se rozhodne zlomit Ivanovu víru ve vítězství Boha nad Satanem.

12.  1.    Velké ticho, režie P. Gröning, Francie/SRN/Švýcarsko, 2005 (162 min.) – začátek v 18:00

Když Philip Gröning v roce 1984 požádal klášter Grande Chartreuse o povolení zde natáčet, dostalo se mu odpovědi, že mniši ještě nejsou připraveni. Začít mohl až po šestnácti letech.

26.  1.    Cabeza de Vaca, režie N. Echevarría, Mexiko, 1991 (112 min.) – začátek v 18:30

U pobřeží Floridy ztroskotala loď conquistadorů, z nichž se jen hrstka zachránila na souš. Mezi nimi je i Cabeza de Vaca, který se vydá cestou do neznáma směrem na západ, kde by měli být Španělé. Během svého putování narazí na nejrůznější kmeny a postupem času se začne sžívat s místními a proměňovat k jejich obrazu.

9. 2.    Appunti per un’Orestiade africana, režie P.P. Pasolini, Itálie, 1970 (71 min.)
           Il pistolero dell'Ave Maria, režie F. Baldi, Itálie, 1969 (80 min.) – začátek v 18:15

To, že antické tragédie promlouvají i v současnosti, potvrzují jejich četné filmové adaptace. Každé takové dílo zasazuje tragédie do nových kontextů, podmíněných žánrovými konvencemi, rozdílnými kulturními danostmi, či politickými zájmy. Vybrané dva filmy se hodí zejména k uvažování nad rekontextualizacemi, protože byly vytvořeny tvůrci ze stejné země, v malém časovém rozestupu a na základě stejného materiálu. Přesto však jde o díla zcela odlišná.

Program na LS 2013/14

(Plakáty k jednotlivým filmům s podrobnými popisky jsou ke stažení zde.)

24. 2.    Světečkové, režie A. Springall, Mexiko, 1999 (100 min.)

Drama postupně přerůstající v romantickou komedii v tradici latinskoamerického magického realismu. Příběh z prostředí mexického lidového katolicismu o bezmezné víře ve světce a o jejich záludných strategiích, jimiž se svou naivní uctívatelku snaží proměnit ve zralejší ženu – aneb křesťanství jak jej z Evropy neznáte.

10. 3.    Smrt za úplňkového dne, režie P. Vithanage, Šrí Lanka, 1997 (68 min.)

Den úplňku by měl být v sinhalské buddhistické tradici dnem bez násilí, slepý stařec však dostane tělo svého syna, který padl v občanské válce. Členové chudé rodiny se snaží smířit se situací, avšak starý slepec popírá hodnověrnost této zprávy.

24. 3.    Austeria, režie J. Kawalerowicz, Polsko, 1983 (109 min.)

V předvečer první světové války kdesi v Galicii unikají místní židé před kozáckou armádou na západ. Jeden moudrý patriarcha však nechce opustit svůj vesnický hostinec, v němž se postupně začnou scházet rozliční uprchlíci.

7. 4.    Ogu, režie Y.-T. Lee, Jížní Korea, 2003 (90 min.)

Tři andělé dostanou za úkol doprovázet starou paní v jejích posledních dnech na zemi. Tento úkol však není vůbec snadný a trojice navíc postupně zjišťuje, že i oni sami mají jaksi zájem o lidi, se kterými se setkávají. Zpočátku absurdně komediální příběh se v druhé části změní v detailní sledování téměř zaniklého rituálu.

28. 4.    Jáson a Argonauti, režie D. Chaffey, Velká Británie/USA, 1963 (104 min.)

Jáson se vydá na výpravu za zlatým rounem a cestou bojuje s různými netvory. Naštěstí si ho oblíbila bohyně Héra, na kterou rek někdy až lehkomyslně spoléhá. Je to pravý americký hrdina vedoucí lidstvo k vítězství: nezná žádný strach a po hlavě se vrhá za dobrodružstvím!

12. 5.    Smutné tropy, režie A. Omar, Brazílie, 1974 (77 min.)

Tento avantgardně pojatý film již názvem odkazuje k memoárům známého antropologa. Na nejzákladnější rovině však příběh pojednává o návratu brazilského lékaře z Evropy do vlasti a jeho postupném napojení se na radikálně náboženské hnutí.

26.  5.    Hluboká touha po božstvu, režie S. Imamura, Japonsko, 1968 (172 min.) – začátek v 17:45

Inženýr přijede na vzdálený japonský ostrov s úkolem zjistit, jak nejlépe zavlažovat místní zemědělskou velkoprodukci. Na ostrově však panuje starodávná kultura, která zatím neprošla procesem modernizace. Cizinci se postupně odkrývají tajemství a problémy komunity, do kterých se nevyhnutelně zaplétá.

9.  6.    Osvícení zaručeno, režie D. Dörrie, SRN, 2001 (106 min.) – začátek v 19:00

Krize středního věku a náhoda přimějí dva odlišné bratry ke společné cestě do japonského buddhistického kláštera. Jejich útěk před problémy doma však nevyústí v naivně vysněný klid: setkání s jiným způsobem života naopak vede k nečekaným dobrodružstvím.

23.  6.    Zázrak, režie I. Bernal, Filipíny, 1982 (124 min.) – začátek v 18:45

Malá vesnice trpí nečekaným obdobím sucha, které si lidé vysvětlují jako prokletí, protože z vesnice vyhnali malomocného. V tu chvíli se začne jedné mladé ženě zjevovat panna Maria a dívka získá léčivé schopnosti. Vyprávění sleduje, jak se společnost ve vesnici i daleko za jejími hranicemi s takovým požehnáním vyrovná.

Program na zkouškové období ZS 2013/14

(Plakáty k jednotlivým filmům s podrobnými popisky jsou ke stažení zde.)

20. 1.    Atanarjuat, režie Z. Konuk, Kanada, 2001 (172 min.) – od 18:00

V mytickém pračase přijde do jedné malé komunity Inuitů šaman a přinese s sebou zlo. Společnost jeho sílu nedokáže kreativně zapojit, což je pro lid žijící v tak drsných podmínkách mimořádně nebezpečné. Nakonec však dojde k takovému rozkolu, že vyprodukuje hrdinu, který věří ve svou schopnost napravit rovnováhu.

3. 2.    Sibiř – Duše v muzeu, režie M. Ryšavý, ČR, 2001 (89 min.) – od 18:00

Dokument Martina Ryšavého se věnuje situaci, která nastala počátkem 90. let na Sibiři, kdy takzvaná málopočetná etnika (Jakuti, Evenkové, Burjati ad.) byla po rozpadu SSSR postavena před otázku své národní identity. To vyvolalo vlnu zájmu o původní pohanské tradice těchto národů a způsobilo tak jednak šamansko-pohanský revival, ale rovněž nebývalý boom muzeí, které se stále živou tradiční kulturu snaží konzervovat.
Úvod k filmu obstará Martin Ryšavý.

10. 2.    A Chinese Ghost Story I & III, režie S.-T. Ching, Hong Kong, 1987 & 1091 (98/105 min.) – od 17:15 v místnosti 217

Starý chrám je místo, ve kterém se setkávají postavy různých pohlaví a podstat. Příběh sleduje trampoty chudého a dobromyslného výběrčího daní, který se poté, co byl vypuzen z hlavního města, odhodlá přespat jednu noc v chrámu, do něhož se jinak nikdo neodváží.

Program na ZS 2013/14

(Plakáty k jednotlivým filmům s podrobnými popisky jsou ke stažení zde.)

21. 10.    The Wicker Man, režie R. Hardy, Velká Británie, 1973 (100 min.)

Kultovní pohanský thriller, jehož znalost by měla být pro každého religionistu samo-zřej-mostí. Upjatý křesťanský policejní inspektor Howie se vydá na skotský ostrov Summer-isle pátrat po zmizelé holčičce. Ostrov je však obýván pohany praktikujícími staré rituály, a pátrání proto brzy vezme nečekaný spád.

4. 11.    Shara, režie N. Kawase, Japonsko, 2003 (99 min.)

Nevysvětlitelné zmizení syna uvrhne rodinu do hlubokého smutku, s nímž se dlouho nikdo nedokáže vypořádat a který jemně prosvítá z každodenních rodinných činností a událostí. Integrální součástí života místní komunity je příprava každoročního festivalu buddhistického božstva. Vliv času a komunitního života postupně mění rodinu, aniž by smazal minulost.

18. 11.    Rituál, režie G. Kasaravalli, Indie, 1977 (109 min.)

Do tradiční brahmánské školy na začátku minulého století přichází malý chlapec, jehož hlavní důvěrnicí a ochránkyní se stane učitelova dcera. Ta má však své temné ta-jem-ství, s nímž souvisí název filmu, označující pohřební obřad, který vykoná otec pro svou živou dceru.

2.  12.    Ilja Muromec, režie A. Ptuško, SSSR, 1956 (81 min.)

Filmová adaptace ruské hrdinské epiky, která spojuje syžety z několika různých bylin do kompaktního příběhu o největším bohatýru, Iljovi Muromcovi. Ilja získává sílu, poráží Slavíka Loupežníka a je přijat na dvoře knížete Vladimira, aby po nejrůznějších peripetiích bojoval s drakem, s vlastním synem (à la Hildebrand) a hlavně s tatarským chánem Kalinem, který se chystá dobýt Kyjev.

16.  12.    Mléčná dráha, režie L. Buñuel, Francie/SRN, 1969 (105 min.)

Dva žebráci se vydají na pouť do Santiaga de Compostela. Různé absurdní příhody, které je během cesty potkají, jistě pobaví leckoho, avšak nejvíce potěší diváky znalé katolické nauky.

6.  1.    Bílé louky, režie M. Rasoulof, Írán, 2009 (92 min.)

Tajemný muž přijede na odlehlý a osamělý ostrov, kde naslouchá vyprávěním a sbírá slzy lidí, kteří se zpovídají ze svých trápení. Vesluje mezi ostrovy, na nichž nachází nejrůznější společenské systémy.

Program na LS 2012/13 duben až červen

(Plakáty k jednotlivým filmům s podrobnými popisky jsou ke stažení zde.)

8. 4.    Bohové se baví (Amphitryon, Aus den Wolken kommt das Glück), režie Reinhold Schünzel, Německo, 1935 (105 min.)

Alkméné čeká doma na návrat thébského vojska a svého manžela. Modlí se k Jupiterovi a ten se do ní ihned zakouká. A tak se rozehrává fraška, která známý příběh poněkud obohatí o další a netradiční motivy.

15. 4.    Lesní píseň: Mavka (Лесная песня. Мавка), režie Jurij Iljenko, Sovětský svaz, 1981 (83 min.)

Dvojice mužů z pravoslavné vesnice vyráží s nastávajícím jarem do lesa za prací. Les je však obydlen různými duchy a setkání s nimi přináší problémy obyvatelům obou světů.

22. 4.    The Redemption of General Butt Naked, režie Daniele Anastasion a Eric Strauss, Libérie, 2011 (85 min.)

Joshua Milton Blahyi, přezdívaný General Butt Naked, zavraždil se svou armádou dětských vojáků během čtrnáctileté občanské války v Liberii tisíce nevinných civilistů. Po letech se do země vrací coby kajícný evangelický kazatel a prosí pozůstalé svých obětí o odpuštění.

29. 4.    Moje noc s Maud (Ma nuit chez Maud), režie Eric Rohmer, Francie, 1969 (110 min.)

Katolický inženýr se setká se starým kamarádem ze školy, který ho naopak představí své nejlepší kamarádce. Ačkoliv ho tato liberální žena přitahuje, neodpovídá jeho předem stanovenému ideálu. Taková a jiná dilemata se snaží vyřešit přepjatou racionalitou a Pascalem.

6. 5.    School of the Holy Beast (Seijû gakuen), režie Norifumi Suzuki, Japonsko, 1974 (91 min.)

Krásná Maya odchází do kláštera, aby rozluštila záhadu svého původu a odhalila nemravnosti zde páchané. Kultovnímu režisérovi Suzukimu podařilo úpadkový žánr nunsploatation povznést na úroveň artového filmu – a dokonce do něj i propašovat náznak reflexe o smrti Boha.

13. 5.    Festival (축제), režie Im Kwon-Taek, Korea, 1996 (106 min.)

Známý spisovatel se vrací na venkov, aby spolu s rodinou pohřbil svou matku. Celý tento proces zahrnuje velké množství rituálů, během jejich příprav dojde ke střetům vyvolaným starými a nevyřešenými konflikty, a to jak mezi jednotlivými členy rodiny, tak i v nitru spisovatele samotného.

27. 5.    Mudang: Reconciliation Between the Living and the Dead, režie Ki-bok Park, Korea, 2002 (100 min.) – začátek již v 18:30, výjimečně v místnosti 217.

Nestranný dokument o tradičním korejském šamanismu a jeho praktikantech, ať už dědičných šamanech, fungujících jako rituální specialisté, či o dnes stále častějších šamanech posedlých. Úvod k filmu obstará Marek Zemánek.

10. 6.    Zu: Warriors from the Magic Mountain (新蜀山劍俠 ), režie Hark Tsui, Hong Kong, 1983 (98 min.) – začátek již v 18:30.

Mladý voják se po útěku z nesmyslné války dostane mezi nadpřirozené bytosti a bojovníky. Myslí si, že mu tito dobří lidé pomohou utlumit spory, které opanují svět. Avšak ani spravedliví bojovníci nejsou schopni spolupracovat, a navíc chce zlý démon zahrnout svět zlem. Úvod k filmu obstará Robert Ivan.

Program na LS 2012/13 únor a březen

(Plakáty k jednotlivým filmům s podrobnými popisky jsou ke stažení zde.)

18. 2.    Jak sladký byl můj Francouz (Como Era Gostoso o Meu Francês), režie Nelson Pereira dos Santos, Brazílie, 1971 (84 min.)

Píše se rok 1594 a kmen Tupinambů je spojencem Francouzů, zatímco vůči nim nepřátelsky naladěný kmen Tupiniqiunů spolupracuje s Portugalci. První kmen zajme a zotročí Francouze, kterému ani po proběhnutí soudu neuvěří, že není Portugalcem. Proto si musí vzít za ženu mladou vdovu. I přesto mu však po ročním soužití s komunitou hrozí hrůzný konec.

25. 2.    Shadow Kill, režie Adoor Gopalakrishnan, Indie, 2002 (90 min.)

Děj příběhu se odehrává krátce před tím, než Indie dosáhne nezávislosti. Kdesi na venkově státu Kerala žije kat, kterého trápí svědomí. Ačkoliv jemu i jeho provazu vesničané připisují posvátnou moc, on jakožto obyčejný člověk již nedokáže dohledat důvody pro vykonávání těchto činů.

4. 3.    Když letí havran (Hrafninn flýgur), režie Hrafn Gunnlaugsson, Island, 1984 (109 min.)

Irsko za času raného středověku. Vikingové vyvraždí mladou křesťanskou rodinu. Nechají přežít jen malého chlapce ztraceného v lese, zatímco jeho sestra zlému osudu neunikne. O dvacet let později přijede tajemný rudovlasý cizinec na čerstvě osídlený Island, kde rozjede kruh násilí, přesahující i hranice samého filmu.

11. 3    Basídžové (Bassidji), režie Mehran Tamadon, Írán, 2009 (114 min.)

Režisér, Íránec žijící ve Francii, sám ateista a syn komunistických aktivistů, se vypravil do své rodné země s cílem proniknout do myšlenkového světa basídžů, příslušníků polovojenských milicí zapáleně střežících ideály islámské republiky.

18. 3.    Tropická nemoc (สัตว์ประหลาด), režie Apichatpong Weerasethakul, Thajsko, 2004 (120 min.)

Lidé jsou ve svých životech konfrontováni s různými situacemi, které nejsou vždy jednoznačné. Ať už to je v lásce, v hledání práce, v ochraně svého majetku či v setkání se s rapidní modernizací. Vyprávění se sice soustředí na romantický příběh dvou mladíků, ale obsahuje i část mytickou.

25. 3.    Essene, režie Frederick Wiseman, USA, 1972 (86 min.)

Essene se točí kolem každodenního života benediktinských mnichů a způsobů, kterými řeší konflikty. Mniši pracují a modlí se, čelí pravidlům a hrají si, někdy najdou i klidný moment pro sebe či kontemplaci nad svým osobním vztahem k Bohu.

Program na ZS 2012/13

(Plakáty k jednotlivým filmům s podrobnými popisky jsou ke stažení zde.)

12. 11.    The Wicker Man, režie Robin Hardy, Velká Británie, 1973 (100 min.)

Kultovní pohanský thriller, jehož znalost by měla být pro každého religionistu samozřejmostí. Upjatý křesťanský policejní inspektor Howie se vydá na skotský ostrov Summerisle pátrat po zmizelé holčičce. Ostrov je však obýván pohany praktikujícími staré rituály, a pátrání proto brzy vezme nečekaný spád.

26. 11.    Sport a rituál

The Marathon Monks of Mount Hiei, režie Michael Yorke, Velká Británie – Japonsko, 1992 (57 min.)

Stylově nenápadný dokument o nesmírně zajímavém náboženském jevu. Mnich školy Tendai, který se rozhodne právě pro tuto cestu, musí denně uběhnout desítky kilometrů nebo držet půst až na pokraj samé smrti, než dosáhne probuzení. V současné společnosti se však takovéto tradice dostávají do zcela nových souvislostí.

Trobriand Cricket: An Ingenious Response to Colonialism, režie Gary Kildea a Jerry Leach, Austrálie, 1975 (53 min.)

Jedinečná ilustrace toho, jak křehká je hranice mezi sportem a rituálem. Trobrianďané se od křesťanských misionářů naučili hrát kriket v roce 1903, brzy však hru zásadně proměnili, začali do ní začleňovat řadu prvků ze svých válečných rituálů, silně ji erotizovali a proměnili v impozantní výraz své kulturní kreativity a kmenové hrdosti, který je zároveň rafinovaným výsměchem koloniálním tlakům a snahám z Trobrianďanů učinit spořádané křesťany.

3. 12.    Bůh hromu (Emitaï), režie Ousmane Sembène, Senegal, 1971 (103 min.)

Pro lid Diola je rýže posvátná. Smí se jíst, ale přesto patří bohům. V jiných končinách světa řádí druhá světová válka a kolonizátoři potřebují muže a jídlo. Filmové vyprávění v různých epizodách sleduje, jakými způsoby se domorodci vypořádávají s vnějším nátlakem, který ohrožuje samu podstatu jejich společensko-kulturního uspořádání.

10. 12    Bez slunce (Sans soleil), režie Chris Marker, Francie, 1983 (100 min.)

Film-esej o čase a prostoru. O obrazech a vzpomínkách. O rituálech a technizaci. O lidech v poušti a na lodi. O myšlení a tvoření. O Africe a Japonsku. O Hitchcockovi a San Francisku.  O posvátném a profánním. O bezdomovcích a sebevrazích. O kočičkách a tanečnicích. O pomíjivosti a věčnosti.

17. 12.    Rabínův kocour (Le Chat Du Rabbin), režie Antoine Delesvaux a Joann Sfar, Francie – Rakousko, 2011 (100 min.)

Brilantně ručně animovaná adaptace stejnojmenného francouzského komixu. Příběh moudrého sefardského rabína, jeho dcery a jejich mluvícího kocoura, zasazený do Alžírska 20.–30. let a tematizující složité vztahy mezi židy, křesťany a muslimy.

7. 1.    Čínská odysea I–II (大話西遊), režie Jeffrey Lau, Hong Kong, 1994/5 (88 + 100 min.)

[Začátek v 17:00] Opičí král chtěl zradit svého mistra mnicha Tripitaku, protože ho děsně otravoval, a byl proto uvězněn Bóddhisattvou Guan-yinem. Pět set let poté je znovuzrozen v podobě krajně neschopného vůdce loupežníků a musí projít cestu poznání, aby cesta na Západ mohla pokračovat. Jenže cesta je dlouhá a nachází se na ní mnohá úskalí, přirozená i nadpřirozená.

Program na LS 2011/12 duben a květen

(Plakáty k jednotlivým filmům s podrobnými popisky jsou ke stažení zde.)

2. 4.    Ten, který musí zemřít (Celui Qui Doit Mourir), režie Jules Dassin, Francie, 1957 (122 min.)

Strhující neorealistická adaptace románu Nikose Kazantzakise Kristus znovu ukřižovaný, v němž se prostí řečtí venkované v rámci příprav na pašijové hry postupně znepokojivým způsobem identifikují s postavami, které mají ztvárňovat.

16. 4.     Ježíši, Ty víš (Jesus, Du weisst), režie Ulrich Seidl, Rakousko, 2003 (87 min.)

Fascinující, místy tragikomický, zároveň však velmi intenzivní portrét katolické modlitby. Šest rakouských věřících před statickou kamerou (často umístěnou na kostelním oltáři) vede intimní rozhovory s mlčícím Bohem, jemuž se svěřují se svými životními problémy a prosí o sílu v nich obstát.

23. 4.    Z technických důvodů se nepromítá.

14. 5.    Black Robe, režie Bruce Beresford, Canada – Australia, 1991 (101 min.)

Dramatický a historicky neobvykle věrný příběh kanadské jezuitské misie ze 17. století, který působivě konfrontuje náboženské světonázory křesťanů a indiánů, aniž by jednu ze stran upřednostňoval.

28. 5.   Raining in the Mountain, režie King Hu, Čína/Korea, 1979 (114 min.)

Vysoko v horách jakoby vytržených z básnické obrazivosti buddhistické východní Asie putuje skupinka lidi k odlehlému klášteru. Po dosažení cíle putování se setkají z různými skupinami, z nichž každá má své vlastní zájmy vztahující se k jednomu posvátnému objektu. Jde jim o peníze, moc, či duchovní hodnoty, a tak se klášterní idyla promění v bitevní pole mocenských skupin.

4. 6.    Múdžo, režie Akio Jissoji, Japonsko, 1970 (143 min.)

Film vypráví o incestním soužití dvojice sourozenců. V centru pozornosti je mladý muž, který je uchvácen buddhistickými spisy a odmítá žít svůj život pod vlivem vůdčí ideje světskosti.  A tak z různých pohledů v překrásných zátiších rozvažuje samé základy dlouhé tradice a jejich dopady na morální jednání jedince.

11. 6.   Kněžna Libuše (Pagan Queen), režie Constantin Werner, ČR – USA, 2009 (99 min.)

Nízkorozpočtové americké zpracování pověstí o počátcích Přemyslovců, které nám dobře známé příběhy zpracovává z novopohanské perspektivy a nachází v nich ekologická a feministická poselství. Půvabné americké představitelce Libuše sekunduje řada našich herců, kteří pobaví svou českou angličtinou.

Program na LS 2011/12 únor a březen

(Plakáty k jednotlivým filmům s podrobnými popisky jsou ke stažení zde.)

20. 2.    Élektra, režie Michalis Kakojannis, Řecko, 1962 (110 min.)

Brilantní adaptace Eurípidovy tragédie Élektra, v níž hlavní hrdinka spolu s bratrem Orestem chystá pomstu proti vlastní matce Klytaiméstře za to, že po návratu z Trójské války zavraždila svého manžela Agamemnona. V hlavní roli Irini Papa, která o 15 později v Kakojannisově Ífigenei neméně působivě zahrála Klytaiméstru.

27. 2.    Shamans of the Blind Country [část I.], režie Michael Oppitz, SRN – Nepál – USA, 1981 (96 min.)

Až do posledního detailu vidíme ve filmu šamanistickou tradici Severních Magarů, jednoho z horských kmenů Západního Nepálu. Narativní příběh Williama S. Burroughse popisuje pravěké události a zasazuje dění, které vidíme v obrazech, do širší kulturní vize. Každodennost je spojena s vyprávěním předků. Každý čin osob před kamerou tak dostává smysl. První část skoro čtyřhodinového veledíla se zaměřuje na noční rituály a seance.

5. 3.    Requiem, režie Hans-Christian Schmid, Německo, 2006 (89 min.)

Psychologické drama o posedlosti inspirované skutečnými událostmi v Německu v 70. letech 20. století, které zdařile konfrontuje moderní naturalistický pohled s konzervativně katolickým výkladem týchž událostí, aniž by se jednoznačně klonilo k jednomu z nich.

12. 3.    Sepet, režie Yasmin Ahmad, Malajsie, 2004 (104 min.)

Mladá malajská muslimka si na ulici kupuje nelegální kopie filmů legendárního hongkongského režiséra. Prodává jí je kluk z nevládnoucí čínské menšiny v pololegálním prostředí pouliční tržnice. Krátký moment, v němž proběhne setkání těchto dvou mladých lidí, se rozvine v poklidnou romanci. Její aktéři už nejsou zcela oběťmi nacionalistického myšlení jako předchozí generace. Přes všechnu kulturní otevřenost jsou však rozdíly mezi lidmi vychovávanými v různých prostředích hluboce zakořeněné, a ukáží se být příčinou mnoha těžkostí.

19. 3.    Shape of the Moon, režie Leonard Retel Helmrich, Nizozemsko, 2004 (92 min.)

Dokument bez jakéhokoli komentáře sleduje banální každodenní osudy jedné třígenerační křesťanské rodiny – vdovy Rumidje, jejího syna Baktiho a vnučky Tari – žijící na rušném a chudém předměstí Jakarty v nelehké symbióze s okolním muslimským světem.

26. 3.    Bab’Aziz: Le prince qui contemplait son âme, režie Nacer Khemir, Tunisko – Írán, 2005 (96 min.)

Poušť je nekonečná, stejná a stále se měnící. Někde uprostřed této živé prázdnoty putuje slepý stařec a vodítky mu jsou jeho malá vnučka a vlastní srdce. Vnučka se starce zeptá, jak se chce dostat na setkání dervišů, když nezná cestu a nemá ani mapu. On jí na to odpoví, že ho tam srdce povede a že každý má svou vlastní cestu. Nelineární příběh putování je proplétán různými pohádkovými příběhy lidí, kteří se po cestě potkají, a vzpomínkami starce.

Program na zkouškové období ZS 2011/12 – HolyVoodo Jana Kozáka

(Velmi podrobný program s výkladem koncepce HolyVoodo a přesným rozpisem všech večerů včetně instrukcí pro diváky je ke stažení zde.)

30. 1. „Žižek“

  • 16:30 Předfilm: Byl jsem mladistvým intelektuálem
  • 17:00 Slavoj Žižek’s Pervert’s Guide to the Cinema
  • 19:30 Diskuse: Kritické zamyšlení nad Pervert’s Guide a jeho přínosem pro religionistu

6. 2. „Dawkins“

  • 17:00 The God Delusion (1. díl 2-dílného dokumentu Root of All Evil?)
  • 18:00 Expelled! No Intelligence Allowed
  • 19:30 Expelled From „Expelled!“
  • 19:45 Diskuse: Kryptonáboženské aspekty neodarwinismu a podobných ideologií

13. 2. „Labyrint“

  • 13:00 The City of Ember
  • 14:40 Dark City
  • 16:30 The truman Show
  • 18:20 The village
  • 20:00 Diskuse: O podobnosti s platonickým mýtem o jeskyni, resp. gnostickým mýtem o úniku z démiúrgova vězení. Co tato podobnost znamená? V jakém smyslu lzehovořit u těchto filmů o mýtu? Jakou funkci takovýto mýtus plní? Jaké jiné paralely mezi snímky jste zaznamenali? Nabízí se nějaký alternativní výklad tohoto „syžetu“?

Program na ZS 2011/12

(Plakáty k jednotlivým filmům s podrobnými popisky jsou ke stažení zde.)

14.11.    The Wicker Man, režie Robin Hardy, Velká Británie, 1973 (100 min.)

Kultovní pohanský thriller, jehož znalost by měla být pro každého religionistu samozřejmostí. Upjatý křesťanský policejní inspektor Howie se vydá na skotský ostrov Summerisle pátrat po zmizelé holčičce. Ostrov je však obýván pohany praktikujícími staré rituály, a pátrání proto brzy vezme nečekaný spád.

21.11.   Medea, režie Pier Paolo Pasolini, Itálie, 1969 (110 min.)

Klasická mytická látka v podání režiséra, který viděl ve filmových obrazech potenciál archaické síly, si uchovala svůj mytický nádech a zároveň jsou v ní akcentovány mnohé významy relevantní pro současnost. V úvodní scéně kentaur vykládá mýtus malému Iásonovi, ale brzy se rozvine výrazněji narativní linie odrážející Eurípidovo klasické dílo.

28. 11.  Milarepa, režie Netan Chokling, Bhútán, 2006 (90 min.)

Život světce nebývá snadný, zvláště pokud žije v Himalájích. To platí i pro mládí jednoho z nejznámějších tibetských světců, Milarepy. Poté, co mu v raném dětství zemře otec, pocítí s matkou neúprosnost společnosti a na základě této zkušenosti se vydá na cestu skrze hory, nesa v mysli ideu pomsty pomocí černé magie. Fantaskní putování ukončí u svého budoucího mistra, u kterého za čas dosáhne poznání.

5. 12.    Vzdálené světy (To verdener), režie Niels Arden Oplev, Dánsko, 2008 (109 min.)

Melodrama o obtížném rozhodování mezi láskou a vírou z prostředí uzavřené komunity Svědků Jehovových natočené podle skutečných událostí.

12. 12.  María Sabina, žena rozmlouvající s duchy (María Sabina, mujer espíritu), režie Nicolás Echevarría, Mexiko, 1978 (80 min.)

Hluboko v mexických horách žije stará žena, která proslula svými rituály s halucinogenními houbami a poezií. Mexický režisér dvacet let po jejím „objevení“ dostal souhlas k natočení dvou z jejích obřadů, při nichž léčí nemocné. Ve filmu je zdůrazněna jaká autenticita jak obřadů, tak i podstata nelehkého života té stařeny daná materiálně a historicky.

19. 12.  Zpěv ptáků (El cant dels ocells), režie Albert Serra, Španělsko, 2008 (98 min.)

Velmi svérázné katalánské zpracování pověsti o třech králích. Ve vysoce kontrastních dlouhých záběrech se potulují tři králové poušťí a lesy. Zdá se, že ve svém putování jsou spíše ztraceni a jejich konverzace se točí okolo banálně profánních témat připomínající beckettovskou absurditu. Jak se ovšem ukáže, transcendence může tkvít právě v takovýchto nicotnostech.

Programy z předchozích let